سلامي بر بينندگان و درود بر نظر دهندگان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
منو بیخیال برو تو وب حال کن
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



Alternative content


نیکی به پدر و مادر
نویسنده : سعید حیدری
تاریخ : جمعه 7 / 4 / 1391

پایگاه فرهنگی ، مذهبی شیعه ها - نیکی به پدر و مادر

نیکی به پدر و مادر، وظیفه ای اخلاقی است که در واجب بودن شکر مُنعم ریشه دارد. انسان فطرتاً شاکر و سپاسگزار کسی است که به او نیکی کرده است. سپاسگزاری از پدر و مادر، نشانه و گواه سلامت فطرت است و کسی که به پدر و مادر خود نیکی می کند، از فطرت خود پاسداری کرده است. اهمیّت سپاسگزاری از پدر و مادر، چنان است که خداوند پس از امر به شکرگزاری از خود، شکر پدر و مادر را آورده است:

وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلی وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فِی عامَیْنِ أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ إِلَیَّ الْمَصِیرُ ؛[۱]

و انسان را درباره پدر و مادرش سفارش کردیم. مادرش (به هنگام بارداری) او را با ناتوانی روی ناتوانی حمل کرد و دوران شیرخوارگی او در دو سال پایان می یابد (آری او را سفارش کردیم) که شکرگزار من و پدر و مادرت باش که بازگشت (همه) به سوی من است. و همانطور که کسی نمی تواند شکر پروردگار به جای آورد، شکرگزاری از پدر و مادر نیز بسیار دشوار و در حدّ محال است. از پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ روایت شده است:

لن یجزی ولد عن والده حتی یجده مملوکاً فیشتریه و یعتقه؛[۲]

هرگز فرزندی پاداش پدرش را ادا نمی کند، مگر آنکه پدر مملوک باشد و فرزند او را بخرد و آزاد سازد.

و نیز از ایشان روایت شده است:

برّ الوالدین افضل من الصلوه و الصوم و الحج و العمره و الجهاد فی سبیل الله؛[۳]

نیکی به پدر و مادر برتر از نماز و روزه و حج و عمره و جهاد در راه خداست.

نیکی به پدر و مادر چنان اهمیتی دارد که حتی پدر و مادری که از نظر عقیده دچار انحراف هستند و یا به فرزند خود ظلم کرده اند، باید مورد احترام واقع شوند و فرزند به آنان نیکی کند.[۴]

مادر حق ویژه ای دارد و نیکی به او مقدم است. امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند:

شخصی نزد پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ آمد و پرسید ای پیامبر! به چه کسی نیکی کنم؟ فرمودند: مادرت. پرسید: سپس به چه کسی؟ فرمودند: مادرت. باز پرسید: سپس به چه کسی؟ فرمودند: به مادرت. دوباره پرسید: سپس به چه کسی؟ فرمودند: به پدرت.[۵]

وجوب پرهیز از آزار پدر و مادر

خداوند در قرآن کریم نیکی به پدر و مادر را وظیفه ای واجب معرفی فرموده است؛ وظیفه ای که پس از «توحید در پرستش» ذکر شده است: وَ قَضی رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَرِیماً ؛[۶]

پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید و به پدر و مادر (خود) احسان کنید؛ اگر یکی از آن دو یا هر دو در کنار تو به سالخوردگی رسیدند به آنها (حتی) «اف» مگو و به آنان پرخاش مکن و با آنها سخنی شایسته بگوی.

مطابق این آیه نیکی به پدر و مادر امری واجب و کوچکترین بی احترامی به آنان ممنوع است. این وجوب و ممنوعیت، چنانکه گفتیم، پس از بیان وجوب یگانه پرستی ذکر شده است و این گواه اهمیت حقوق والدین است.

اهانت و بی احترامی نسبت به والدین به هیچ روی پذیرفته نیست؛ حتی کوچکترین رفتار یا گفتاری که موجب آزار آنان باشد بر طبق این آیه ممنوع است. امام رضا ـ علیه السّلام ـ فرمودند:

اگر لفظی کوتاهتر و سبک تر از «اف» وجود داشت، خداوند آن را در آیه ذکر می فرمود.[۷]

و در روایت دیگری آمده است که مقصود از «اف»، کمترین آزار است و اگر کلمه ای وجود داشت که بر آزاری کوچکتر دلالت می کرد، خداوند از آن نهی می فرمود.[۸] روایات بسیاری در نهی از آزار پدر و مادر آمده است. امام باقر ـ علیه السّلام ـ از پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ نقل فرمودند:

ایاکم و عقوق الوالدین فان ریح الجنه توجد من مسیره الف سنه و لا یجدها عاقٌ…؛[۹]

از آزار پدر و مادر بپرهیزید، زیرا بوی بهشت از هزار سال فاصله احساس می شود، ولی آزاردهنده پدر و مادر آن را نمی یابد.

آزار والدین حتی اگر آنان ظالم باشند جایز نیست. امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود:

من نظر الی ابویه نظر ماقت و هما ظالمان له لم یقبل الله تعالی له صلوه؛[۱۰]

کسی که به پدر و مادرش به حالت دشمنی و تنفر نگاه کند خداوند نمازش را نمی پذیرد.

فروتنی در برابر والدین

فروتنی در برابر پدر و مادر از سر مهربانی، سفارش خدا و مصداقی از نیکی به پدر و مادر است و نشانه ای از روح شکرگزاری به شمار می رود:

وَ اخْفِضْ لَهُما جُناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَهِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانِی صَغِیراً ؛[۱۱]

دو بال فروتنی خویش را از سر مهربانی در برابر آنان فرود آر، و بگو: پروردگارا! آن دو را رحمت کن چنان که مرا در خردی پروردند.

از این بخش از آیه که فرمود: «وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانِی صَغِیراً» می توان دریافت که طلب رحمت و بخشایش برای والدین نیز ریشه در احساس شکرگزاری انسان دارد.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: لا تملأ عینیک من النظر الیهما الّا برحمه و رقّه، و لا ترفع صوتک فوق اصواتهما، و لا یدک فوق ایدیهما، و لا تقدم قدمهما؛[۱۲]

چشمانت را جز به مهربانی و نرمی به آنان مدوز و صدایت را از صدای آنان بلندتر مکن و دستت را بالاتر از دست آنان مبر و بر آنان پیشی مگیر.

وظیفه فرزند پس از درگذشت والدین

فرزند حتی پس از آنکه پدر و مادرش از دنیا می روند، همچنان وظیفه ای اخلاقی دارد. او باید برای آنان نماز بگزارد و از خداوند برایشان درخواست رحمت و مغفرت کند. از امام باقر ـ علیه السّلام ـ روایت شده است:

انّ العبد لیکون بارّاً بوالدیه فی حیاتهما ثم یموتان فلا یقضی عنهما دینهما و لا یستغفر لهما فیکتبه الله عاقاً و انه لیکون عاقاً لهما فی حیاتهما غیر بارّ بهما فاذا ماتا قضی دینهما و استغفر لهما فیکتبه الله بارّاً؛[۱۳]

هر آینه کسی که نسبت به پدر و مادر خود نیکوکار بوده، پس از مرگ آنها دین آنان را ادا نمی کند و برای آنان استغفار نمی نماید، پس خداوند او را در شمار آزاردهندگان قرار می دهد. و بسا که کسی آزاردهنده پدر و مادرش بوده و در حیاتشان به آنان نیکی نمی کرده است، ولی پس از مرگ آنها دین آنها را ادا کرده و برایشان استغفار نموده است، پس خداوند او را در شمار نیکی کنندگان به والدین قرار می دهد.

از این روایت فهمیده می شود که اولاً: وظیفه سپاسگزاری از پدر و مادر با مرگ آنها خاتمه نمی یابد و دیگر اینکه خداوند راه را برای جبران کوتاهی های فرزند خطاکار بازگزارده است.

[۱] . لقمان، ۱۴.
[۲] . المحجه البیضاء، ج ۳، ص ۴۳۴.
[۳] . همان.
[۴] . همان، ص ۴۴۲ و ۴۴۱.
[۵] . همان، ص ۴۳۹.
[۶] . اسراء، ۲۳.
[۷] . اصول کافی، ج ۲، ص ۳۴۱، حدیث ۷.
[۸] . مجمع البیان، ج ۶، ص ۶۳۱.
[۹] . همان، ص ۴۴۲.
[۱۰] . همان.
[۱۱] . اسراء، ۲۴.
[۱۲] . المحجه البیضاء، ج ۳، ص ۴۳۸.
[۱۳] . همان، ص ۴۴۱.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
حکمت 95 و 96 از نهج البلاغه
نویسنده : سعید حیدری
تاریخ : جمعه 7 / 4 / 1391

پایگاه فرهنگی ، مذهبی شیعه ها - حکمت نود و پنجم و نود و ششم از نهج البلاغه

حکمت ۹۵ :

تقوى و ارزش اعمال (اخلاقى)

وَ قَالَ [علیه السلام] لَا یَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ التَّقْوَى وَ کَیْفَ یَقِلُّ مَا یُتَقَبَّلُ

و درود خدا بر او ، فرمود : هیچ کارى با تقوا اندک نیست ، و چگونه اندک است آنچه که پذیرفته شود؟

—————————————————————————–

حکمت ۹۶ :

ارزش علم و بندگى(اخلاقى،علمى)

وَ قَالَ [علیه السلام] إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالْأَنْبِیَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ ثُمَّ تَلَا إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الْآیَةَ  ثُمَّ قَالَ إِنَّ وَلِیَّ مُحَمَّدٍ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ إِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ وَ إِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ مَنْ عَصَى اللَّهَ وَ إِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ .

و درود خدا بر او ، فرمود : نزدیک ترین مردم به پیامبران ، دانا ترین آنان است ، به آنچه که آورده اند.
سپس این آیه را تلاوت فرمود : ” همانا نزدیک ترین مردم به ابراهیم آنانند که پیرو او گردیدند ، و مؤمنانى که به این پیامبر خاتم پیوستند (سپس فرمود)
دوست محمد (ص) کسى است که خدا را اطاعت کند هر چند پیوند خویشاوندى او دور باشد ، و دشمن محمد (ص) کسى است که خدا را نافرمانى کند ، هر چند خویشاوند نزدیک او باشد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
بهانه
نویسنده : سعید حیدری
تاریخ : پنج شنبه 1 / 4 / 1391

 قربان بهانه هایت برای ارتباط برقرار کردن بروم هیچ جا و در هیچ کسی اینقدر بهانه جویی برای ارتباط برقرار کردن ندیدم کدام عاشقی  می تواند ادعا کند که من فلان کردم وبهمان خسرو وشیرین ،لیلی و مجنون، یوسف و زلیخا،....اصلا داستان عاشقی را از تو یاد گرفتند چه عاشقی تو بااین همه ناز وادا وخطا، بازهم ناز می کشی بازهم فرصت می دهی هر روز و هر مکان و هر زمانی به بهانه ای مانده ام از صبر وحلم تو، از گذشت و عفو تو، از عشقبازی تو ،،صدایم کردی مثال هرروز بازهم بهانه ای برای ارتباط چقدر ناز می خری از من نیازمند چقدر زیباست قرارهایت اما من می آیم در حالی که زبانم باتو حرف میزند اما دلم هزار جایی است که زیر دستان توست ولی با این وجود به ملائکه ات فخر می فروشی از حضور به موقع من چقدر بزرگی تو که راز دلم را فاش نمی کنی چقدر بزرگی که ذهن کوچک من این همه بزرگی را نمی تواند درک کند نمی تواند ومن مثل همیشه فقط شرمسار توام.....


|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
لذت کار گروهی
نویسنده : سعید حیدری
تاریخ : پنج شنبه 1 / 4 / 1391

یه دوره ای رو با همت همکارای خودمون داریم به صورت کارگاهی می گذرونیم مدرسان دوره از همکارای پرتلاش خودمونند مبحث هم خود شناسی و ارتباطه جوکلاس خیلی خوب و صمیمیه الحق هم همکارای مدرس مشرف به موضوعند و کلاس داریشون قابل توجه ، همکارای شرکت کننده  هم خوب تو بحث ها شرکت می کنند وقتی هم یادگیری توام با لذت باشه مسلما اثر بخشی بیشتری داره البته به قول  یکی از همکارا مباحث رو قبلا خونده و شنیده بودیم ولی روش ارائه مطلب و یادآوری مطالب تو جمع اونو لذت بخش کرده اما برام نکته ای که خیلی جالب بود نزدیکی خیلی از مطالب به سخنان حضرت علی ع و آیات قرآن بود که بعضا همکاران در طی بحث به آن استناد می کنند با این که من اشراف کامل روی قرآن و نهج البلاغه ندارم اما حین بحث ها خیلی از جملات و آیات برام نمونه عینی پیدا می کنه راستی حالا که بحث بومی کردن بعضی علوم پیش اومده جای سخنان کامل و جامع حضرت علی ع در مباحث روان شناسی به خصوص خود شناسی و ارتباط خالی نیست ؟می دونید شاید علت جدا بودن ومنفک شدن متخصصین این رشته ها از هم است . مبحث جنین شناسی از منظر قرآن رودوتا از همکارای خوبمون تو گروه الهیات و زیست انجام دادند که نتیجه اش به اعتقاد من عالی بود حالا ای کاش تو بقیه حوزه ها هم این جدایی برداشته می شد .تو ماههای گرانقدری هستیم آخرین روز رجب وماههای شعبان و رمضان پیش رو ،ای کاش به جای متکی بودن به اعمال خاص این ماهها تو بحث تفکر و تعمق و خودشناسی و امام شناسی و خدا شناسی هم وارد می شدیم ماه رجب گذشت برای ماه  شعبان و ماه رمضان چه برنامه ای در این راستا داشته باشیم نظر شما چیه ؟خوشحال میشم برنامه های شخصیتون اگه خیلی خصوصی نیست رو بدونم و به اشتراک بذاریم چرا که امام صادق علیه السلام می فرماید:
« تفکر ساعة خیر من عباده سنه: یک ساعت تفکر بهتر از یک سال عبادت است. »


|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
یارحمة اللّه الواسعة
نویسنده : سعید حیدری
تاریخ : پنج شنبه 1 / 4 / 1391
رحمة اللّه الواسعة: رحمت بى پايان خدا، لطف و رحمت بى كرانه پروردگار ،رحمت گسترده حق.

آقاجان ماه شعبان ماه میلاد ستارگان عالم امامت و اسوه ی وفاداری آمد این ماه، ماه رحمت است وتو رحمه الله الواسعه وما محتاج بارش رحمت .دلهایمان کویری شده دستهایمان به کار نمی رود ودرعین آسایش آرامش نداریم .این جمعه ها باسوز بیشتری ندایت خواهیم کرد. ما ادعا می کنیم که شاگرد مکتب حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) هستیم اما آنچه این روزها بیشتر زجرم می دهد این است که دانسته هایمان زیاد است اما اعمالمان اندک .....اگر رحمت شما برسرمان نازل شود این کمبودها هم جبران خواهد شد الهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان باغچه تنهایی و آدرس saeid91.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار مطالب

:: کل مطالب : 70
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 2
:: تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 3
:: باردید دیروز : 25
:: بازدید هفته : 219
:: بازدید ماه : 297
:: بازدید سال : 1315
:: بازدید کلی : 169039

RSS

Powered By
loxblog.Com